Krocktester har hittills använt den manliga kroppen som norm. Men nu har ett projekt startat med EU-pengar som ska testa kvinnokroppen för virtuell krockprovning.

Projektet ska leda till att det finns virtuella modeller av en genomsnittlig kvinna och en genomsnittlig man. Båda modellerna kommer att få en aktiv muskelfunktion. Det gör det möjligt att simulera vad som händer med människokroppen strax innan en krock. Modellerna kommer också att kunna skalas till olika storlekar och åldrar.

– Genom att kombinera traditionell fysisk provning med virtuell provning kommer det finnas bättre förutsättningar i framtiden att utvärdera system i bilar som skyddar både män och kvinnor och att utvärdera skyddet i flera olika krocksituationer, säger professor Astrid Linder, forskningschef på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.
Projektet, som kommer att pågå under fyra år och startade 1 juni 2018, har en total budget på nära 7 miljoner euro. 15 partners i 9 länder ingår i projektet, 5 av dem har sin bas i Sverige: Folksam, VTI, Chalmers tekniska högskola, Volvo Cars och Dynamore. VTI leder hela projektet på EU-nivå.