Svenska Taxiförbundet har gjort en reklamkupp för att sätta strålkastarna på taxiföretaget Uber. Taxiförbundet hittade på företaget ShareFix och berättade i en reklamfilm hur billigt företaget kunde utföra hantverkstjänster genom att undvika betala skatt.

Förra veckan lanserades ShareFix, det kontroversiella företaget, som undviker ”onödiga skatter”, vilket gav uppmärksamhet på Twitter, både från politiker och andra.

– I en del länder sätter taxibranschen bilar i brand för att protestera mot företag som Uber. Vi har valt att gå en annan väg för att belysa problemen med företag som konkurrerar genom att strunta i skatter, som sociala avgifter och moms. Vi har använt oss av satir, digital strategi och sociala medier, säger Claudio Skubla, tf. förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet.

Kampanjen riktades mot ett par hundra beslutsfattare och andra opinionsbildare. Trots det genererade reklamfilmen för ShareFix över 40 000 visningar på bara fem dagar.

– För oss är detta en mycket viktig fråga. Jämfört med Uber är vi en liten aktör, och detta har varit ett sätt för oss att nå igenom bruset. I kampen om rampljuset är det inte lätt få uppmärksamhet när man konkurrerar med en jätte som Uber, som är värderad till 600 miljarder, säger Claudio Skubla.

Uber är en ny taxitjänst som har dykt upp i Europa och fått de traditionella taxibolagen att ilskna till. Det är ett amerikanskt företag som vänder sig till privata förare. Företaget erbjuder en app som sköter bokningar och betalning. Någon taxameter har inte bilarna.